Customize Appearance

Text Size

Letter Spacing

Color

Export

Як змінився український експорт у першому кварталі 2025 року

img

Перший квартал 2025 року став періодом випробувань для української зовнішньої торгівлі – експорт товарів скоротився на 6,7%, порівняно з аналогічним періодом минулого року.  Обсяг експорту склав 9,93 млрд дол. США проти 10,64 млрд дол. США у першому кварталі 2024 року. Водночас імпорт продемонстрував відчутне зростання на 14,9%, сягнувши 18,45 млрд дол. США, що поглибило негативне сальдо торговельного балансу країни.

 

Структурні зрушення: аграрний сектор, машинобудування 

Ключовою тенденцією першого кварталу стало переформатування структури експорту. 

  • Аграрна та харчова продукція зазнала найбільших втрат –  її частка зменшилася з 60,7% (6,46 млрд дол. США) у 1 кварталі 2024 року до 58% (5,76 млрд дол. США), тобто на -2,7% у 1 кварталі 2025 року. Частка зернових склала 22,6% (2,24 млрд дол. США) від всього експорту, що є нижчим на  -2.4%, порівняно з аналогічним періодом минулого року. Рік тому цей показник складав 25% (2,66 млрд дол США).

    Проте, не обійшлося й без позитивних сигналів.

  • Експорт товарів машинобудування продемонстрував найбільше зростання частки на +1,3%, досягнувши 8,9% (≈883 млн дол. США). У першому кварталі 2024 року цей показник становив 7,6% (805,6 млн дол. США). До прикладу, частка електричних машин та обладнання зросла на +0,9%, та склала 5,8% (578,9 млн дол. США). Рік тому цей показник складав 5% (≈530 млн дол. США).

  • Зростання частки на +0,7% також зафіксовано у металургії, яка зайняла 10,7% (1,06 млрд дол. США) в загальному експорті. 

 

Сезонні зміни

Аналіз помісячних даних виявив зміщення піку експортної активності на березень 2025 року (≈3,66 млрд дол. США, +5,9% до березня 2024), тоді як у попередньому році найбільші обсяги припали на лютий (≈3,62 млрд дол. США).

 

Драйвери зростання

Особливу увагу привертає динаміка окремих товарних позицій.

  • Попри загальне скорочення експорту готових харчових продуктів на -4%, справжнім проривом стало зростання експорту окремих товарів: алкогольних і безалкогольних напоїв на рекордні +72,5% за перший квартал 2025 року, та склав 96,6 млн дол. США. Ця категорія демонструвала стабільне зростання впродовж усього кварталу. Серед лідерів зростання в цій категорії опинилися пиво (+35,7%) та вино (+26,3%). Серед інших харчових продуктів лідерами за зростанням стали  шоколад (+34,7%), хлібобулочні кондитерські вироби (+29.7%) та морозиво (+47,4%). 

  • У першому кварталі 2025 року експорт українського одягу та взуття знизився на -4,4%, та склав 216,7 млн дол. США, проте структура експорту характеризувалася неоднорідною динамікою. Сегмент трикотажного одягу продемонстрував впевнене зростання на +24,2% та склав 30,6 млн дол. США. Лідерами зростання стали футболки та майки (+70,3%), чоловічі костюми та комплекти (+67,6%), жіночі пальта (+60%), що свідчить про високий потенціалу українських виробників у сегментах з доданою вартістю. Чоловічі текстильні костюми та комплекти втратили -10,4%, а жіночі текстильні пальта -31,5%. Експорт взуття знизився на -6,8%, склавши 33,2 млн доларів США.

  • Серед фармацевтичної продукції варто виділити зростання імунопрепаратів (дозовані/для продажу) – з 14,5 млн дол. США в 1 кварталі 2024 року до 29,9 млн дол. США в 1 кварталі 2025 року.

  • У секторі меблів лідерами зростання стали – медичні меблі, експорт яких зріс більш, ніж в 9 разів та склав 261 тис. дол. США , металеві меблі (інші) +42,6% і склали 9,1 млн дол. США. 

  • В секторі металургії також фіксуються значні зростання – цинк (та вироби з нього) майже в 6 разів та склав 266,4 тис. дол. США, нікель (та вироби з нього) майже в 4 рази – 360,6 тис. дол. США.

  • Експорт вагонів для перевезень вантажів зріс з 4,1 млн дол. США в 1 кварталі 2024 року до 15,4 млн дол. США в 1 кварталі 2025 року.

 

Географічний вектор: пошук нових ринків

У I кварталі 2025 року Україна експортувала до 186 країн, що на 6 більше, ніж у той самий період 2024 року. Зміни торкнулися як кількості, так і складу партнерів:

  • Зокрема, постачання було припинено до 7 країн (серед яких Лаос, Еритрея, Мадагаскар)

  • Натомість експортна карта України поповнилась 13 новими країнами-партнерами (Судан, Нігер, Замбія, Андорра, Острови Кука, Сент-Люсія тощо).

Це показник гнучкості, адаптації та здатності вибудовувати нові економічні містки попри напружену міжнародну кон’юнктуру.

Польща зберегла позицію головного напрямку українського експорту (частка 11,3%), проте обсяг постачань до цієї країни скоротився на 2.2% і склав 1,1 млрд дол. США. Помітне зростання експорту відбулося до Італії (+38.2%), Саудівської Аравії (+48,3%) та США (+18,5%). Водночас зафіксовано значне скорочення постачань до Китаю (-41,7%), Німеччини (-20,9%) та Румунії (-46,7%).

Результати першого кварталу 2025 року відображають складний період для української зовнішньої торгівлі. Падіння загальних обсягів експорту є тривожним сигналом, проте зростання в окремих секторах та розширення географії постачань дають сподівання на подальшу адаптацію та пошук нових точок зростання. 

Успіх українських експортерів у майбутньому залежатиме від їхньої здатності до диверсифікації, підвищення конкурентоздатності продукції з вищою доданою вартістю. За актуальною статистикою експорту та імпорту української продукції ви можете слідкувати за допомогою дашборду від Офісу з розвитку підприємництва та експорту.